Niekoľko otázok pred tvorbou webu


V nasledujúcich riadkoch Vám chceme poskytnúť niekoľko oporných bodov pre vaše rozhodovanie. Nemáme ambíciu pokryť celú problematiku.

1. Postaviť web individuálne, alebo na open source ?

a.) Nevyberajte ideologicky.

Každý projekt je individuálny a o výbere technológie musí rozhodnúť zadanie nie ideológia. Je veľa malých, tvrdohlavých firiem, ktoré nekriticky preferujú jednu, alebo druhú variantu a opačnou pohŕdajú. Skutočnosť je ale taká, že sú riešenia, ktoré sú vhodné pre open source a sú riešenia, ktoré nevieme nad open source vyvinúť efektívne, pretože naše potreby sú jednoducho výrazne rozdielne.

b.) Kritériá výberu.

Aké zložité a individuálne sú Vaše požiadavky?

Čím štandardnejší je Váš projekt a čím viac je pokrytý dostupnou funkcionalitou niektorého z open source riešení, tým viac máte dôvodov pre takýto výber. Čím zložitejší a individuálnejší je Váš webový projekt, tým viac treba zvažovať individuálny vývoj. Pri výbere tiež zvažujte mieru porozumenia Vašich budúcich požiadaviek a mieru budúcej previazanosti s dodávateľskou firmou, kvôli prenositeľnosti.

c.) Výhody a nevýhody.

Open source:

  • veľkou výhodou je sila vývojárskej komunity, ktorá buduje systém. Sila a znalosti komunity sú zvyčajne vyššie ako sila niekoľkých jednotlivcov v malej firme
  • dôveryhodne naprogramovaná a zverejnená základná funkcionalita
  • veľké množstvo hotových pluginov z ktorých vyskladáme za relatívne malé úsilie pomerne silnú funkcionalitu
  • základnú funkcionalitu teda relatívne lacno sprevádzkujeme, ak je však potrebné pridávať veľa novej, zatiaľ nedostupnej funkcionality a je výrazne odlišná od základného smerovania vybraného open source, tým viac bude vývoj predražený.
  • platí tiež, že čím viac je doprogramovanej funkcionality, tým problematickejší môže byť prechod na novú verziu open source. Prechod je však niekedy nevyhnutný, napr. pri objavení bezpečnostných problémov, alebo ukočenia podpory použitej verzie.

Individuálny vývoj:

  • úplná kontrola nad celým systémom a teda rýchlejšia reakcia na vzniknuté potreby, alebo problémy
  • cielenie riešenia pre zákazníkov na ktorých sa dodávateľ orientuje a porozumenie ich potrieb
  • jednoduchšie prispôsobenie riešenia pre individuálne požiadavky
  • produktívnejší vývoj viacerých vetiev riešenia, napr. funkcionalita eShopu pre knihy má výrazne iné potreby ako funkcionalita eShopu pre oblečenie, alebo nápoje.
  • lepší výkon aplikácie, keďže individuálne riešenie je zvyčajne ušité presne na mieru a oprostené o balast "generického processingu" prítomného v open-source. Príkladom môže byť až notoricky známa pomalosť niektorých PHP frameworkov ako napríklad cakePHP a Zend Framework.

V našej praxi sme porozumeli, že pre efektívny vývoj potrebujeme jednak vlastnú platformu nad ktorou sme schopní efektívne budovať pomerne silné individuálne požiadavky. Príkladom sú systémy darek.cz , online.poistenie.sk, eventportal.sk, alebo ofirme.sk . Tieto riešenia nebolo možné efektívne vybudovať nad žiadnym dostupným open source riešením.

Potrebujeme však tiež rozumieť dôležitým open sourcovým riešeniam typu Wordpess, Liferay, Drupal, Typo3, Django, Magento, Prestashop, VTiger apod. Toto nám dáva možnosť premysleného výberu technológie vhodnej pre dané zadanie.

2. Ako vybrať dodávateľa webu?

Výber partnera, s ktorým budete realizovať svoj webový projekt je jedno z najkľúčovejších rozhodnutí. Zlý výber sa zvyčajne ťahá celým priebehom projektu. Dobrý výber prináša spokojnosť a výsledky.

a.) Pri výbere dodávateľa vám odporúčame nasledovný postup:


  • Zostavte si zoznam dôveryhodných tvorcov webových stránok.
  • Preskúmajte referencie každého dodávateľa.
  • Preštudujte si portfólio služieb ktoré ponúka.
  • Navštívte sídlo firmy a presvečte sa o jej zázemí. Veľa vám to napovie.
  • Nenaleťte na ponuku jedno-človekovej firmy, výsledok nebude očakávaný.
  • Spolupracujte čo najdôslednejšie. Kvalitný dodávateľ bude potrebovať vašu úzku spoluprácu.
  • Nechajte sa vyučovať a získavajte inšpiráciu. Kvalitný dodávateľ vás bude ďalej vzdelávať.

b.) Najčastejšie dôvody nespokojnosti:


Počas minulých rokov k nám prešlo viacero zákazníkov, ktorí boli nespokojní so svojou pôvodnou dodávateľskou firmou.

Najčastejšie dôvody nespokojnosti boli nasledovné:

  • nedodržiavanie termínov
  • výrazné prekročenie rozpočtu
  • nedostatočná komunikácia
  • neochota riešiť problémové situácie
  • vysoká chybovosť výstupov

Stretli ste sa aj vy s týmito problémami?

Tieto dôvody boli aj pre nás zdrojom poznania ako máme nastaviť naše interné procesy ak máme mať dlhodobo spokojných zákazníkov. 

 

Porozprávame sa s vami

Našim cieľom je stráviť s každým klientom dostatok času, aby sme porozumeli jeho potrebám a zámeru. Prispejeme svojimi viacročnými skúsenosťami zo stoviek projektov. Prevedieme Vás celým procesom vývoja tak, aby ste boli spokojní.

Niekoľko užitočných rád

  1. Web sa robí pre cieľovú skupinu (zákazníka), nie pre majiteľa. 
  2. Myslite na to, odkiaľ budú ľudia na váš web chodiť. (prirodzené vyhľadávanie, platené vyhľadávanie, porovnávače, sociálne siete, ...)
  3. Stanovte si merateľné ciele.
  4. Netreba mať úplne iný dizajn, ľudia si už na určité štandardy zvykli, inak sa stratia a odídu.
  5. Premýšľajte nad tým prečo by mali ľudia na web prichádzať znovu a znovu?
  6. atď.

Tu nájdete naše práce (web stránky) a tu niekoľko dôvodov prečo si vybrať práve nás.